Ljerka Njerš

izbornik

SAMOBOR, Hommage ljepoti pečene zemlje

11. svibnja 2015.

Ljepota utkana u djela Ljerke Njerš

Krenuvši od akvarela, preko uljnih slika, od papira preko platna, Ljerka Njerš je ponajviše istraživala načie i mogućnosti, često inovativne , u keramici-toj najstarijoj tehnici ljudske kreativnosti.Postigla je onu vrstu raskoši, posebnosti i bogatstva, koja izražava i osobnu zadivljenost glazbom, visokom kulturom i humanošću, odlikama kojima su prožeta njezina djela. Ljerka Njerš nikada nije podilazila likovnim modama namjernog osiromašenja oblika i postupaka, jednostavnostima ili sirovostima koji su u pojedinim etapama stvaralaštva postajali mainstream. Njezina osobna uzvišenost iznad slijeđenja aktualnih prolaznih idejai teorija bila je dovoljno jako oslonjena na povijest primjenjene umjetnosti koja je podučavala, i danas to čini, o trajnim vrijednostima (elitne) umjetnosti. Rad u svili, staklu, keramici, grafici ili bilo kojem drugom materijalu i prikladnim tehnikama i tehnologijama kojima se izražava Ljerka Njerš, predstavlja njezinu punu osobnost, originalnost i cjelovitost zamišljaja i ostvarenih djela.

Gledamo li najnovije kreacije Ljerke Njerš na svili, možemo ustvrditi samo jedno: umjetnica je tijekom godina svoga djelovanja ostvarila prepoznatljivi rukopis. Mekoća poteza, finoća kolora, elegancija kompozicije, složenost i jednostavnost motiva, slikovitost ugođaja, jasne poruke, sve se to ugleda u djelu Ljerke Njerš i onda kada slika aktove, posvaja vedute, posvećuje djela slavnim osobama ili slavnom vremenu ili kada se bori protiv rata i nepravde-iza svega stoji izgrađena, kultivinirana i osobita ljepota. Ona je na svili zasvjetlucala istom svježinom i lakoćom kakva je stvorena vrućinom u staklu, zapečena u glini ili strukturirana u vatri prastare tehnike rakua…

Djela Ljerke Njerš imaju onu magičnu privlačnost; dekorativnost koja nije sladunjava, već je suvremeni plod bogate povijesne baštine primjenjene umjetnosti, koja je uz praktične stvari njegovala i visoku dozu luksuza najistančanijeg ukusa. Tu otmjenost na ovoj izložbi razotkriva fotografijom Višnja Serdar, koja je uveličala detalje sa staklenih posuda Ljerke Njerš, a sama ih je umjetnica doslikala i pretvorila u jedinstvene rukotvorine. Ljerka Njerš je majstorica unikata i, i premda je preferirala određene oblike vaza, zdjela, torbica ili broševa, svima je dala svoj pečat akademske slikarice koja osjeća formu te mudro i staloženo, a opet znalački i spontano, crta bojom. Samosvojna i originalna Ljerka Njerš je svojim radom postala inspirativna mnogim kreatorima, kako odraslim, tako i djeci.

Keramičarska radionica Dječjeg vrtića Izvor u Samoboru koja, uz brojne goste umjetnike, djeluje već dvadeset godina, a čiji jubilej obilježava ova izložba, ostvarila je uspješnu suradnju i s Ljerkom Njerš. Respektabilan rad umjetnice, njezin pristup likovnom, osobito keramici te oblici i osobite tehnike koje ga trajno obilježavaju i čine autentičnim i prepoznatljivim, mnogo je puta bio neposredan uzor učenju i radu u Izvorovoj keramičarskoj radionici. Upravo je zato Ljerka Njerš pozvana da kao gošća-izlagačica svojim djelom pridonese svečanosti jedne male, ali vrijedne obljetnice i izlaže zajedno s polaznicima keramičarske radionice. Ne da bi se razotkrili sljedbenici ili prepoznali utjecaji, nego zato da se istakne ljubav za stvaralaštvom i ljepota kao njezin trajni plod. Svi će polaznici radionice, vjerujem s iskrenošću, priznati da ih kreativan rad ispunjava zadovoljstvom. Pritom nije bitan domet ili doseg, još je manje važna pojedinačna umjetnička nadarenost: u ovom dvadesetogodišnjem djelovanju najbitnije je ostvarenje kvalitetnih uvjeta rada i vodstvo kojima se zadovoljavaju urođene ljudske potrebe za stvaralaštvom, za rukotvorstvom, za radom čiji je cilj čista radost.

Branka Hlevnjak

Branka Hlevnjak



povratak na izložbe

Ljerka Njerš - 2018 - All rights reserved izrada: dzDesign